حامدرحیمی پنجکی(تاریخچه ی موی تای )

Hamed Rahimi Hamed Rahimi Hamed Rahimi · 1403/07/06 17:32 · خواندن 2 دقیقه

تاریخچه موی تای 

آغاز موی تای را می توان به قرن شانزدهم به عنوان هنری رزمی که در زمان صلح توسط سربازان پادشاه آن زمان انجام می شد معرفی کرد. 

در آن زمان موی علاوه بر اینکه تکنیکی برای استفاده در جنگ های واقعی بود، به نوعی ورزش رزمی تبدیل شده بود که در آن حریفان در میدان مسابقه برای جنگ می رفتند و توسط تماشاچیان تشویق می شدند. 

رفته رفته این مسابقات و ورزش موی تای پای ثابت و بخشی از جشن ها و مراسمی بود که در معابد تایلند برگزار میشد. در زمان پادشاهان مختلف در تایلند در نظام و قوانین این ورزش تغییراتی ایجاد شد و رفته رفته مویتای و قوانین مربوط به آن به شکل امروزی درآمد. 

اولین رینگ بوکس تایلند در سال 1921 میلادی ساخته شد و قوانین جدیدی برای این مسابقات وضع شد. برای مثال تا پیش از این حریفان برای محافظت از دست و انگشتان خود طناب می بستند اما در این دوره به جای طناب از دستکس و محافظ کشاله ران استفاده شد. در این دوران بود که این ورزش نام امروزی خود را دریافت کرد و به نام Muay Thai شناخته شد. 

اوج محبوبیت موی تای به سال های 1980 تا 1990 برمیگردد. مبارزان برنده در این مسابقات به واحد پول تایلند جایزه دریافت می کردند. 
در سال 1993 میلادی، فدراسیون بین المللی آماتور موی تای  IFMA در سال 1993 ایجاد و افتتاح شد و توسط شورای المپیک آسیا تایید و به رسمیت شناخته شد. 
در سال 2006 میلادی، موی تای با IFMA در SportAccord قرار گرفت. یکی از الزامات SportAccord این بود که هیچ ورزشی نمی تواند نام کشوری را به نام خود داشته باشد.
در نتیجه اصلاحاتی که در قانون اساسی IFMA ایجاد شده بود نام این ورزش به " مویتای " تغییر پیدا کرد تا نامی تک کلمه ای باشد و به نام کشوری خوانده نشود. 
اولین مسابقات جام جهانی مویتای در سال 2015 در بانکوک برگزار شد، طبق آمار تا سال 2020 بیشتر از 3800 سالن ورزشی بوکس در خارج از کشور تایلند ایجاد شده است.